Per què és tan addictiu el Fortnite? Hem parlat amb una experta i això és el que ens ha explicat

per Elvira Vilardell, 17 de juliol de 2018 a les 08:00 |
Tot i no fer ni un any que es va estrenar, el Fortnite s'ha convertit en un fenomen de masses. Aquest videojoc d'Epic Games, en què el jugador lluita per sobreviure enmig d'un escenari apocalíptic, aplega més de 100 milions de seguidors arreu del món, segons les últimes dades d'aquest juliol.

La magnitud del seu èxit es va fer evident el passat maig, quan el torneig organitzat pel Rubius va batre el rècord mundial de visites en directe a Youtube: 1 milió de persones van seguir l'esdeveniment minut a minut.

Des de llavors que les alertes dels experts sobre els perills del Fortite no han parat de créixer. I és que hi ha menors, com el cas de la nena britànica de 9 anys conegut recentment, que han hagut de ser ingressats per culpa de l'addicció al videojoc de moda. 


Per què és tan addictiu? 

Ania Pérez, psicologia general sanitària a l'Hospital Joan de Déu i experta en addiccions a les tecnologies, explica a Adolescents.cat que hi ha tres factors clau que atrapen el jugador. El primer és la complexitat del Fortnite: és un videojoc llarg que requereix hores per tal de superar els reptes que planteja. El segon és el seu component social: el jugador pot compartir la seva actuació amb altres persones i interactuar amb ells. I el tercer són les recompenses: quan l'usuari guanya obté comentaris positius o estímuls en forma de llums i danses que assenyalen la seva victòria. Cada cop que el jugador rep una d'aquestes recompenses, el cervell allibera una dosi de dopamina, l'"hormona de la felicitat", i això li genera una sensació de benestar de la qual no es vol desfer, igual que passa amb els "likes" a les xarxes socials.

 


El Fortnite, doncs, està dissenyat per enganxar. Ara bé, jugar-hi i dedicar-hi més de dues hores a la setmana no converteix automàticament la persona en addicta. Ania Pérez detalla que no hi ha un nombre d'hores concret per "diferenciar" els usuaris que tenen una addicció i els que no. L'aspecte que més es té en compte quan es diagnostiquen aquests tipus de casos no és el temps, sinó com afecta el joc en el dia a dia del pacient. 

Quan es converteix en una addicció? 

Els símptomes que presenten les persones addictes al Fortnite, o videojocs similars, acostumen a ser la pèrdua de control -els costa molt parar de jugar i quan es veuen obligats a fer-ho, pensen contínuament en el videojoc-; la "tolerància" al joc - cada cop necessiten aconseguir més reptes-; i la irritabilitat - canvis d'humor sobtats quan deixen de jugar-. Així ho assegura Ania Pérez, que fa més de dos anys que tracta pacients amb aquest tipus d'addiccions. 

En aquest sentit, la psicòloga precisa que hi ha dos "perfils" de persones addictes: els rebels i els reclosos. Els que formen part del primer grup, juguen "per una motivació més aviat lúdica" i a part del videojoc, tenen altres hobbies i interessos. Els segons, en canvi, fan servir el videojoc com un "refugi": solen quedar-se a cada la major part del dia, no es relacionen i acostumen a patir ansietat i fins i tot depressió.

Així doncs, a l'hora de tractar cada pacient no només es té present el seu grau d'addicció, sinó també les característiques de personalitat, l'entorn familiar i les conseqüències del joc -manca de concentració, descens en les notes, etc.- Això sí en la gran majoria de tractaments mai s'obliga els pacients a abandonar les tecnologies al 100%. "No té sentit, l'ordinador i el mòbil no desapareixeran i no els hi pots prohibir. A més, no només els utilitzen per jugar, sinó també per comunicar-se o fer treballs de classe", puntualitza la psicòloga. 

 


L'addicció als videojocs, una problemàtica creixent 

El fenomen del Fortnite ha fet que l'addicció als videojocs es convertís en un tema recurrent als mitjans de comunicació. Ara bé, aquesta problemàtica existeix des de fa temps. Des del 2008 que les consultes referents a aquesta afectació no han parat de créixer a l'Hospital Sant Joan de Déu. "A la nostra unitat ja suposen els 50% dels casos", revela Ania Pérez, que assenyala que el grup més vulnerable són els adolescents. 

De fet, aquest juny l'Organització Mundial de la Salut ha reconegut l'addicció als videojocs com una malaltia mental. Vladimir Poznyak, responsable del Departament de Salut Mental i Abús de Substàncies de l'OMS, assenyalava les conseqüències negatives per a la salut que pot tenir l'ús excessiu i descontrolat dels videojocs, el qual pot acabar provocant altres trastorns a les persones afectades.
 
Participació
La santa veritat sense maquillar !!!
Per Kaykara el 19 de juliol de 2018 a les 03:58
0   0
Mira el k deia jo i flipa amb els comentaris el k falta és supervisió per part dels pares , no sempre tira les culpes als videojocs!! Hi ha un tiroteig a un institut , El chaval era un viciat al gta , tiroteig a las Vegas culpa del call of duty aquesta excusa començava a estar molt gastada i k han fet ara van li fican a l'OMS !!! Tots ens em passat algunes hores de més amb algun joc alguna vegada no dic k no però no és motiu per ficar-la a la oms com a adicció mental !!! K això són paraules majors !!! 😤

La santa veritat sense maquillar !!!
Per Kaykara el 19 de juliol de 2018 a les 03:54
0   0
L'únic que tindrian k prohibir serían les lootboxes excesivas en majoria de joc. Mira el k deia jo i flipa amb els comentaris el k falta és supervisió per part dels pares , no sempre tira les culpes als videojocs!! Hi ha un tiroteig a un institut , El chaval era un viciat al gta , tiroteig a las Vegas culpa del call of duty aquesta excusa començava a estar molt gastada i k han fet ara van li fican a l'OMS !!! Tots ens em passat algunes hores de més amb algun joc alguna vegada no dic k no però no és motiu per ficar-la a la oms com a adicció mental !!! K això són paraules majors !!! 😤

Nfjsis
Per Anònim el 18 de juliol de 2018 a les 21:01
1   0
No en tens ni uta idea, hi ha un amic meu que si pase tot el dia i te vida social, tu as dit que si si pase tot el dia i esta alla tencat a l'avitació que no te vida social i axio es més fals que la momo

Esteu mig tontos
Per Anònim el 18 de juliol de 2018 a les 14:42
0   0
si hi ha reconpenses o no, si es gratuit o no, a la fi, hi ha una evident adiccio als videojocs i aixo es molt preocupant.... per a molts pares es un problema, tenir fills que semblen yonkis davant la pantalla i per a altres que no son conscients del que estan permetent. hi ha uns quants que es la unica cosa que podran posar al curriculum quan vagin a buscar una feina.

fortnite no es dolent
Per Anònim el 18 de juliol de 2018 a les 11:43
0   0
a veure aixo de que quan guanyes et donen reconpenses es total ment mentida, quan guanyes lunica.reconpensa que tens es la satisfaccio de ser lultima persona en peu que queda i a mes jo personal ment e guanyat poques vegades i tinc tots els valls que es poden tenir excepte els que hi han a la botiga, i la noia akesta que en sap tant del fornite que dira, : es imposible perk nomes tels donen cuan guanyes , pos no noia els valls es tenen que pagar amb money i no guanyant

Estic d acord
Per Anònim el 18 de juliol de 2018 a les 11:03
0   0
Aquest joc és molt adictiu i s' ha de limitar les hores de joc.

I la gent segueix jugant😑
Per Anònim el 18 de juliol de 2018 a les 08:56
0   5
El més fort es que hi ha gent que ho sap i no deixa de jugar. El meu germà juga, fins que no arriba a una meta no deixa de jugar encara que els meus pares li diguin que pot jugar fins a una hora determinada. Personalment crec que es el pitjor joc (no de cara a gràfics ni re d'això) de cara a que no saben dir prou. Una altre cosa que flipo es que en algunes parts del joc poden pagar per a anar mes ràpid (cosa que podria provocar rovatoris als pares). Hi ha coses com el ball (swish swish) que es absurd prohibir-les, però aquest joc especialment no.

Wowo relax
Per Anònim el 18 d'agost de 2018 a les 15:36
0   0
De no ser que l'article va de Fornite la gent pensaria que el teu germà és adicte a la coca, potser que t'informis una mica abans de parlar.
Nope
Per Anònim el 18 de juliol de 2018 a les 11:42
3   0
No es pot per anar més ràpid perquè és un battle royale, Déu meu ningú s’informa si us plau
video que??
Per Anònim el 18 de juliol de 2018 a les 00:40
4   1
enserio podeu deixar el fortnite??? aixo no es un joc, joc son els assassins, els pokemons, mario, zelda, ori, raimbow, the last of us... i mil més... però clar aquests els pagues i son cars pero el fortnite es gratis i tothom i juga... feu articles ata tb de videojocs??? guay parleu del nou assassins, parleu del nou pokemon, parleu de l'addicció al pokemon go que tb es real, pero clar els pokemons son jocs de nens petits no?? igual k nintendo... memprenyo i molt el fortnite no es res es merda fa mil anys k hi jugo (si, no es nou d'aquest any) el vici al joc no es pas aixo que diu aquest article, els psicòlegs no saven res d'això, entrevisteu a un professional del videojoc i us dira realment k es el que crea vici o no, puder aixo va encarat al fontnite pero igualment no és real soc estudiant de 3D i videojocs i se que es estar viciat i que fer per enganxar a la gent

Retirense camaradas
Per Danx el 17 de juliol de 2018 a les 23:56
1   0
Estem més en la B que Fernando Alonso

Fortnique
Per Paumbou el 17 de juliol de 2018 a les 23:54
2   0
Etem en la b

No teniu ni idea del que esteu parlant
Per Anònim el 17 de juliol de 2018 a les 23:33
8   1
A veure, analitzem els punts d'aquesta "experta" (ser psicòleg en l'addicció a les pantalletes no et fa saber res sobre videojocs): 1:Complexitat Ho sento, però no és un joc complex. De fet, una de les raons per les quals ha tingut èxit es que és fàcil de captar. Després pots ser més o menys bo, però això no el fa més complex. 2:Component social. En les partides veus molts altres jugadors, però la teva interacció amb ells no va més enllà de disparar-los i que ells et disparin. Pots parlar amb els teus amics si jugueu conjuntament, però això ja ho tenen molts altres jocs no tan exitosos ni "potencialment addictius" 3:Recompenses: Tots els jocs t'ofereixen recompenses, i això no és sinònim d'èxit. Ha, i els balls no els obtens quan guanyes, els pots fer quan vulguis per fer el burro amb els teus amics. Ja que se suposa que toqueu temes que ens interessen i per això us hauriem de preferir abans que altres portals, potser també podríeu intentar enfocar aquest tema d'una manera diferent, però no, heu fet un article idèntic als 4 milions d'articles sobre Fornite que han sortit aquests dies: Un atac al joc que només té en compte els literalment 3 o 4 casos d'addició que hi ha hagut, i que ho tradueix en que estem tots esclavitzats davant d'aquesta creació del dimoni. Si no sabeu de què parlar, no ho feu, sempre hi ha gent a qui no li podreu colar. Almenys no heu posat Fornite i el rubius entre cometes. Algo es algo.

Pokémon es millor :v
Per Anònim@ el 17 de juliol de 2018 a les 18:42
9   6
Estrategia pura😂😂

Com odio aquest jocc
Per Anònimaa el 17 de juliol de 2018 a les 17:58
11   5
Els meus amics estan molt vissiats i han estat 4 dies sense dormir pq a la nit han estat jugant aquest joc Quines ganes de q passi la moda de jugar aquest joc

Estem tontos o que?
Per Professional del sector el 17 de juliol de 2018 a les 17:23
6   0
Segons aquest article les raons són 3 raons genèriques per a qualsevol joc multijugador de la modalitat PVP. És curiós perquè els videojocs "causen addicció" però pocs pares s'han preocupat mai de que es un videojoc i quin contingut ofereix. Comprar jocs amb PEGI +18 a adolescents perquè així juguin amb els seus companys i no molestin a casa. Quina vergonya que juntament amb altres diaris ataqueu els videojocs o els adolescents quan els "adults" són els principals responsable a causa de la seva irresponsabilitat.

Kzjdkdjdjks
Per ANONIMA el 17 de juliol de 2018 a les 15:41
2   1
Aii tio pro igualment obviament es el millor joc del mon sense dubtarho.. FORTNITE FOREVER

Nidea