Sir Joan destapa una realitat que molta gent passa per alt

per Neus Mestres, 17 de gener de 2019 a les 09:34 |
Aquesta setmana l'instagramer i col·laborador d'Adolescents.cat Sir Joan ha penjat un vídeo en què "investiga" quin és l'idioma de l'oci nocturn a Barcelona. No us estic fent cap spoiler si us dic que la seva conclusió és que la llengua predominant en l'oci nocturn és l'espanyol: era fàcil d'endevinar. Però per què és així? I, sobretot, per què ha de ser així?

Quan sortim de festa ni ens n'adonem, però fixeu-vos-hi. Escoltareu música en anglès, en espanyol, fins i tot en altres idiomes, però difícilment escoltareu gaires temes en català. Però no només passa amb la música, el català està relegat en l'oci nocturn en tots els aspectes, i això és el que Sir Joan apuntava.


"El primer idioma que ens hem trobat aquesta nit és un fantàstic castellà": així comença el vídeo, just després de pujar a un taxi. Quan en baixa parla amb un cambrer que li reconeix que es dirigeix a la clientela bàsicament en castellà. Més tard passa per davant d'un cartell promocional en anglès. I l'Edu Elizondo, un DJ amb un llarg recorregut a la nit catalana, ho remata confirmant el que és evident: "A Barcelona, el 90% de l'oci nocturn, de les discoteques o bars musicals és en castellà".
 

"Y esta noche está pa bailar, beber, joder hasta que no puedas más". "Oh, I need the dolars, I said I like it like that, beat it up like piñatas". Sabeu què passa? Que surts de nit i sembla que els catalans no ballem, ni bevem, ni follem, ni vulguem dòlars, ni vulguem petar-ho fort com fem amb les pinyates o quan trenquem l'olla. Però no és així: ballem, bevem, follem, gastem i ho petem fort. I a vegades, fins i tot, agafem taxis per anar a les sales de festa.

Per això necessitem incorporar la nostra llengua també a l'oci nocturn, més enllà dels ambients formals, de les escoles, de la feina. Es tracta de normalitzar la llengua, res més. Però per molt que l'objectiu final sigui simple, aconseguir-ho no n'és gens, de senzill. Fer arribar el català a tot arreu és una de les tasques principals de la Plataforma per la Llengua des de fa 25 anys.


Parlem, reflexionem i actuem.
L'oci també pot ser en català, a qualsevol hora del dia. Com diuen els Buhos, "sense regles que ens prohibeixin ser qui som, com si a la nit d'avui se'ns acabés el món, la llum al cel com dos volcans en erupció, ballant junts fins que acabem perdent la raó". Perquè quan sortim de festa volem perdre la raó, però no la llengua.





Des d'@AdolescentsiCat parlem amb la Miri Pérez-Cabrero de Masterchef —@mirimchef5—. Comentarem la seva evolució al llarg dels últims mesos i el seu pas pel programa que l'han portat a ser una de les cares més populars del moment. També li preguntarem sobre l'amor o què mira a Netflix i què escolta a Spotify.

 
Arxivat a:
CULTURA, oci, català, Sir Joan, festa
Participació
Innecessari.
Per Anònim el 27 de gener de 2019 a les 22:25
0   0
És que algú ens prohibeix parlar en català? Personalment, crec que no. Si tu vols parla en la llengua que et plaqui, fes-ho. Però crec que si vols normalitzar i fer que respectin el català, respecta abans les altres llengües. Començarem a ser lliures quan deixem als altres ser-ho.

Innecessari.
Per Anònim el 27 de gener de 2019 a les 21:55
0   0
És que algú ens prohibeix parlar en català? Personalment, crec que no. Si tu vols parla en la llengua que et plaqui, fes-ho. Però crec que si vols normalitzar i fer que respectin el català, respecta abans les altres llengües. Començarem a ser lliures quan deixem als altres ser-ho.

Opinió
Per Anònim el 18 de gener de 2019 a les 01:20
2   0
Per tota la gent que critica als redactors i a la pagina per expressar la seva opinio, teniu altres diaris i pagines que podeu veure, crec que la gracia de aquest lloc es que no es limiten a nomes informar sino a expresar les opinions. I finalment, com va dir algu fa molt temps, si en moments de represio, no et posiciones, estas ajudant al represor.

A tots els q dieu q us la suda el català
Per Anònima el 17 de gener de 2019 a les 22:36
3   1
El català és una llengua minoritària, com el waraní (a Paraguai), que gràcies a la imposició del castellà ara està quasi perdut, no té ni normes ortogràfiques. Sense anar tan lluny teniu el galleg o l'aragonès, q tmb estàn desapareixent. Això també passa amb el català. Obriu els ulls. Amb franco estava prohibit, a la Catalunya Nord es va perdre. Ara hi ha molta gent q el vol treure de les escoles. Q siguem una generació acomodada i ens ho donin tot a la boca no vol dir q no haguem d lluitar i haguem d deixar còrrer les coses importants.

Opinió Personal (basada en fets reals)
Per “Helena Anglada” el 17 de gener de 2019 a les 21:57
3   2
El 7 de desembre de 2017, el País va publicar un article sobre les cançons més escoltades el 2017 a Catalunya (sento haver de fer referència a un article de fa més d’un any; no he trobat cap article que tractés del mateix tema i fos més actual). Entre aquest “top 10” de cançons es troben “Me Rehúso”, “Mi Gente”, “Shape of You”... etc. Cap d’aquestes cançons és catalana. Espero no matar-vos de la sorpresa, però, us he de dir que una gran part de població que “decideix” quines cançons són les més escoltades és la joventud ja que els joves són els que més surten de festa. Per molt que aquesta llista s’hagi creat basant-se en dades de fa més d’un any, no crec que els gustos hagin canviat tan dràsticament com per que ara les 10 més escoltades siguin totes en català. Així que, si tan indignats esteu perquè no sentiu música en català a les discoteques, us recomano que, per començar, deixeu de simular que us agarada i la comenceu a escoltar de veritat. Pel demés, em sembla bastant ridícula i penosa la necessitat de buscar brega constantment, i per tant, no tinc més comentaris a fer. PD: Deiexeu de insertar a cadascuna de les vostres publicacions de la web propaganda independentista. La vostra ideologia política ja queda bastant clara i que no es pugui ni tan sols lliscar cap avall sense que aparegui un anunci que diu “llibertat presos polítics” és un clar exemple d’adoctrinament als adolescents que llegeixen aquesta pàgina web i que es troben en edat de començar a pensar per si mateixosi decidir les seves pròpies ideologies polítiques.

Normaaal
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 21:37
2   1
Trobo normal que es parli en castellà ja que vulgueu o no estem a España i hi ha gent a catalunya que no sap parlar català per tant cuan vas a un lloc parles en castellà pq així t assegures de que t entenen. Crec jo 😒😶

anuncis indepes
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 21:17
3   4
els anuncis indepes sobren una mica, no va a males però s'ha d'entendre que aquí no tia tenim les mateixes opinions i hi ha gent q no se sent comode merciiii!

mare meva
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 21:13
2   1
a veure, catalunya és una comunitat en la q les dos llengües oficials son el català i el castellà aixi q no em vinguis d víctima. Es parla Castella perq estem a espanya i no és res dolent el q es parlo castella nanu, dos i dos son 4

Pls
Per Anònima el 17 de gener de 2019 a les 21:11
2   1
Pensem una mica, com creieu que han de posar música en català per la nit si això no serveix per anar de farra, és més de festivals tipo canet i això, la gent que surt una nit vol més reggeton que altre cosa, tot i que de normal no sigui consumidor d’aquella música. Vamos a mi em posen cançons en català continuament a una festa i em tallen tot el rollo i piro. A més, la gent no busca que posin música catalana, osigui que dubto molt que aconseguiu res. Apa, salutacions macus

Perdona?
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 19:36
12   1
Que els catalans només parlem català? Tots els catalans parlem principalment català i castellà. No és gens dolent parlar català ni hablar castellano en les discoteques ni a qualsevol lloc! Són les nostres llengües i és igual quines parlem més i menys. En definitiva, una tontería total y absoluta Sir Joan.

Deu meu
Per Anònimaa el 17 de gener de 2019 a les 19:17
7   2
No veig cap problema amb que la música sigui en castellà ni que els cambrers parlin en castellà. No tothom sap parlar en Català ni a tots els agrada la música en català

Pels redactors
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 19:07
4   4
Mencanta la noticia! Trobo perfecte q el sir.joan hagi investigat sobre akest tema i estic molt a favor vostre. El q passa es q heu escrit la noticia donant la vostra opinio i respresenta q els redactors de les noticies no poden donar la seva opinio sobre els temes del q estan informant (encara q ultimament es faci molt). No es per criticarvos, nomes us ho dic pq vigileu de cara a altres noticies, ja q potser algu no esta d'acord amb akest tema i es pot sentir ofes. Res mes, nomes aixo pq ultimament ho feu bastant i m'agradaria q ho milloresiu. Pd. No vaig a insultar ni res per l'estil (no em vull fer pesada pero l'ultimq vull es q sem interpreti malament) sorry si en algun moment es pot interpretar q falto al respecte, es l'ultim q vull!!♥️ Pd. Sorry per les faltes🙏

Divo secreto
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 18:26
6   7
Visca el catalaaaa, però jo penso que sóc el millor del món i hauria de inventar un idioma pq el parles tothom, visca el divooooooooo Divo secreto

pensem ( sorry per les faltes)
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 18:23
11   5
Barcelona es una ciutat molt turistica. enserio penseu q parlaran catala o es dirigiran als clients en catala?😂 Parlen en castella pk es el 2 idioma mes parlat al mon. I sincerament lo li vaig res de dolent. Catalans so sorry pero els estrangers aprendran primer castella q catala😘

Please
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 18:12
7   2
Sincerament crec que aquest comentari està massa dramatitzat. El cambrer i el taxista es notava que eren extrangers i com crec que és totalmente normal aprendran primer la llengua que podran utilitzar a més llocs. Barcelona és una ciutat multicultural llavors crec que és compresnible que els cartells estiguien majoritàriament en anglès o castellà, no estic dient que no hagin de estar en català. Us recordo que Catalunya no és al centre del món i que no només viu gent que només parla català llavors obriu la ment i reflexioneu perquè és així que els cartells estan en els idiomes que estan. I recordo que a mi em sembla perfecte que estiguin en català i haurien de estar però no dramatitzeu tant pls.

pofavo
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 18:11
5   4
Necessito un Sir.Joan a la meva vida.

Des-del meu punt de vista
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 17:51
6   2
A ver sincerament, jo no vull aquí dir quin idioma es millor que l’altre, per que en definitiva tots dos son idiomes com podrien ser l’angles O el francès. Si tu vas a Barcelona i li parlas a algú en Català, l’altre persona et respondrà en català tmb, i si per qualsevol cosa et respon en castellà, doncs tampoc hauria de ser un problema seguir una conversa mínima en castellà amb una persona. Tot es depèn de l’idioma que parlis amb constum, i això si, els dependents dels llocs, haurien de saber defensar-se bé amb els dos idiomes.

Hola
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 17:48
8   5
Crec que hi ha coses més importants per queixar-se i lluitar. Què més dona utilitzar el català o el castellà, mentres ens entenguem🤷🏼‍♀️

Missatge per adolescents.cat
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 17:39
17   11
Siusplau pareu de posar anuncis sobre l’independència a les vostres notícies. No dic si sóc indepe o no, però em sembla que hauríeu de ser neutrals en una web que llegeixen adolescents (persones que estàn aprenent a tenir la seva pròpia opinió) de diferent cultures, raçes i ideologies polítiques. Gràcies!!

No estic d’acord
Per Anònim el 18 de gener de 2019 a les 00:09
3   2
No té res a veure ser indepe amb parlar català, osigui tu pots no ser indepe i parlar català perfectament ja que estàs a catalunya. Igual que una persona de valencia parla valencià sense cap problema doncs a catalunya és pot parlar perfectament català ja que és l’idioma del país.
Terres de l’Ebre
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 17:29
4   0
Sortiu de festa a les Terres de l’Ebre i parlareu cavero

Castellano
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 17:25
15   15
Es lo más normal del mundo que la gente hable castellano por la noche, muchas de las personas que salen son extranjeras y obviamente aprenden antes el castellano que el catalán.

No sempre
Per Anònima el 17 de gener de 2019 a les 22:24
4   2
La meva mare és hongaresa i va aprendre primer i parla millor el català.
Un gra massa
Per Diversitat el 17 de gener de 2019 a les 17:14
16   6
Considero que als llocs on surt de festa no son gaire inclusius amb el català. Als llocs on surto puc escoltar des de els Catarres fins a Sau amb Boig per tu. El que es un fet es que les cançons més conegudes i per estar de festa, son castellà i anglès. Jo també vull escoltar cançons en Rus, Italià o Francès, però el més habitual son cançons llatines o angleses, i per tant es molt complicat. I el fet de parlar en castellà, no crec que sigui cap drama. S’enten que el castellà continua essent llengua oficial a Catalunya i no cal dramatitzar tant, si vols parlar en català, fes-ho. Ningú t’ho prohibeix, segur que et contestaran en català i et ficaran allò que demanis. Hi ha coses que es passen de mare, de debò, i crec que aquestes coses son unes d’elles. Quant més ens tanquem en un idioma, menys gent vindrà a conèixer la nostra cultura i ciutat. Obriu la ment i deixeu que la diversitat cultural amb les diferents llengües continuï visquent a Catalunya. Fins que no prohibeixin el català consideraré que aquestes coses s’exageren. Fin del comunicado xD

oseaaa
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 17:06
11   18
i quin problema veus tu amb el castellaa? No l'enténs? tu q plastes, deixeu d buscar brega x un moment joder

A veure ens enterem d'una vegada del que ens volen dir
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 21:46
3   1
Ningú ha dit que tinguem problemes amb el castellà. Se entiende perfectamente. I l'anglès, i el francès, etc. La qüestió és, si estem a Catalunya, on la llengua oficial, a part del castellà, és el català (article 3 de la casi fabulosíssima Constitución Española), per què aquest queda amagat per les nits? Aquest article només reivindica això i ja està. Ningú ha criticat res.
Laparadeta
Per Anònimdjdud el 17 de gener de 2019 a les 17:01
13   2
Per ser sincers... la primera persona a qui oregunta es un cambrer si, pero un cambrer dun restaurant de peix/marisqueria, no pas oci nocturn...

Català
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 13:28
107   13
Normalitzar el català significa poder-lo utilitzar sense vergonya a tot arreu i amb tothom. Bona feina, Sir. Joan.

Per al de Tens un problema
Per Anònima el 17 de gener de 2019 a les 21:04
3   2
Agafa un llibre per primer cop en la teva vida i descobreix que la normalització lingüística no té res a veure amb “parlar-lo orgullosament a casa teva”. Lmfao, soc jo o tots els españolitos d’aquest típus són sempre els més desinformats?
Tens un problema
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 17:49
14   6
Per com dius tu "normalitzar" el català, el primer que hauries de fer és parlar-lo sense vergonya amb tothom i on vulguis orgullós/a de la teva llengua. Si no el parles és perquè no vols. Petons adolescents 😘😘
Hola
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 12:25
20   8
Bueno, pos genial que hay gente que.... Vale prou castellà que d'això va la publicació. Em fa gràcia que el meu pare es queixi que jo parli amb castellà amb dependentes que no conec d res. Sir Joan tio. No siguis el meu pare...😂 Besus : )

Jurat
Per Alguu el 18 de gener de 2019 a les 07:37
1   0
A veure a mi m és igual l idioma, però q hi ha llocs q de festa posen musica catalana ehh però ja em diras com perrejeran les xonis amb aixó xddd es broma. Bueno el que volia dir es que si la gent volgués ja hi hauria més llocs amb musica catalana, i a barcelona hi ha molts de castellano parlante aixi q es el q toca😂🤷‍♀️
Diva Secreta
Per Diva Secreta el 17 de gener de 2019 a les 11:25
59   217
Osea, m'estàs dient k el castellà no és prou per a tu? Mira, jo només parlo català aquí i quan m'obliguen, osea a l'insti. Viva España i Catalunya és España.

.
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 22:01
3   1
No veieu que aquesta pava l'únic que fa és criticar-ho tot? Enserio, l'únic que l'importa és cridar l'atenció
Per la diva secreta
Per Anònima el 17 de gener de 2019 a les 21:14
5   4
Que em sembla molt bé que no vulguis la independència però el català és la llengua de aquest país i es te que respectar tan si t'agrada com no
Q pesada eres loca
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 20:54
6   1
Em fa gracia pq aquesta sera la tipica pava de 13 anys que es creu la millor i la mes gran saps jajaja, emmm mira, estem a Catalunya on el catala i el castella son llengües COOFICIALS, aixi que cadascu q parli en el idioma q vulgui i tu deixa de fotre
Puta ama si lo digo
Per Anònima el 17 de gener de 2019 a les 18:54
10   31
Que grande tia
Pesada
Per Xuqui el 17 de gener de 2019 a les 18:41
24   7
No és que no sigui prou, es tan senzill com que Catalunya és una nació amb una llengua pròpia que hi és per fer-la servir. Es castellà està genial i es pot fer servir igual, però el català també, o es q no hi tenim dret?
amigaaa
Per per la diva el 17 de gener de 2019 a les 18:24
3   7
se qui ets xd
.....
Per Anònim el 17 de gener de 2019 a les 17:37
32   20
Ja em torno al trobar a la subnurmaleta aquesta comentant Sinó té agrada parlar català vés-te'n a Madrid i deixà de criticar la llegua del país. ES EL CATALÀ. Així com si estiguéssis en un país extranger faries el esforç de adaptarte a la seva llengua doncs aquí el mateix.