Així pot afectar el bullying al nostre cos, segons un nou estudi

per Redacció , 29 de gener de 2019 a les 09:40 |
Les conseqüències del bullying no són només psicològiques, també físiques. Un estudi recent dut a terme al King's College de Londres, al Regne Unit, ha descobert que una exposició contínua a l'assetjament durant l'adolescència pot provocar canvis físics al cervell i fer augmentar la probabilitat de patir una malaltia mental.

"Està demostrat que l'entorn i l'ambient influeixen en el nostre sistema nerviós i en el desenvolupament del nostre cervell", apunta María José Acebes, neuropsicòloga i professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Les situacions d'abús i maltractament, "i en el bullying es donen totes dues", explica Acebes, "generen una disminució del volum del cos callós, una estructura que connecta els hemisferis cerebrals fonamental per al funcionament adequat del cervell". A més a més, també pot provocar una alteració a l'escorça prefrontal, que afecta la facultat de resolució de problemes i l'habilitat per a gestionar emocions. "I, si no hi ha un tractament i un suport adequats, s'ha comprovat que els nens que pateixen assetjament poden tenir més possibilitats de patir problemes de salut mental, com ara depressió i ansietat, predisposició a autolesionar-se, trastorns posttraumàtics i pors", adverteix la neuropsicòloga.

Els investigadors del Regne Unit van mesurar àrees del cervell d'adolescents quan tenien 14 i 19 anys. D'aquests darrers, els que havien patit bullying crònic presentaven una disminució de les àrees cerebrals del nucli caudat i el putamen, que els investigadors van associar a uns índexs d'ansietat superiors. "Per sort", explica Acebes, "a aquesta edat el sistema nerviós és molt plàstic i es pot modular. El cervell està en desenvolupament fins a l'edat adulta, o sigui que és possible desaprendre el que s'ha après", especifica.


Què es pot fer per rebaixar el nombre de les situacions d'assetjament a les escoles i instituts?


En la majoria d'escoles s'implanta el que s'anomena "Pla de convivència", un protocol que s'activa quan es detecta un cas de bullying i que té en compte la corresponsabilitat dels professors, dels pares i també dels alumnes. "El paper de testimoni dels estudiants és fonamental", afirma el professor de la UOC, "però en aquest cas el problema es resol dins del mateix centre i no es trasllada als tribunals", puntualitza.

Els plans que estan aconseguint frenar l'assetjament escolar proposen mesures que no impliquen ni obligar els alumnes a exercir d'espieta ni recórrer als tribunals. Així, programes com el KiVa, un mètode de prevenció posat en marxa en aules de Finlàndia i amb uns resultats que han estat lloats per la comunitat educativa internacional, posen el focus en tres figures: la víctima, els assetjadors i els testimonis. Aquest pla actua sobre els alumnes perquè la seva actitud no sigui la de simples espectadors, sinó que es converteixin en el suport de la víctima.

D'altra banda, a Espanya, el programa TEI (tutoria entre iguals), que ja s'implanta en moltes escoles, també ofereix bons resultats, "sempre parlant en termes de prevenció", tal com explica el professor de la UOC. El TEI proposa que tots els alumnes de primer curs d'ESO tinguin un company a tercer que els ajudi i actuï com el seu àngel de la guarda.


 





LILDAMI, el cantant de trap, passa per AdolescentsiCat. Parlarem del seu nou disc i també de la seva vida.

Li farem passar algunes proves, per exemple: Com puntuarà de l'1 al 10 la cançó "La Playa" de la Oreja de Van Gogh? I Juan Magan com el valorarà?

A part, com sempre, respondrà les 10 preguntes íntimes. I si en algun moment no vol respondre haurà de fer la prova de l'heli!
Participació
Una mica de mentida
Per Anònim el 30 de gener de 2019 a les 08:31
1   0
Jo vaig patir bullying durant 8 anys (dels 4 als 12) i toy bien. Lo q si que tenen rao ed amb el tema de l'autolesio :D

Bullying
Per Anònim el 30 de gener de 2019 a les 00:22
0   0
Tota la vida m'han fet bullying. Actualment estic cursant 2n de Batxillerat i encara me'n fan. Es burlen de mi a les esquenes, m'humilien davant de classe,etc. No sé que fer perquè per culpa d'això soc molt insegura de mi mateixa. Tinc por de que per culpa d'aquesta gent que m'ho fa passar malament no aconsegueixi triomfar amb el que m'agrada.

els que no triunfaran son ells
Per Anònima STOP bullyng el 31 de gener de 2019 a les 08:46
0   0
no tenen dret a burlar-se de tu, tu no estiguis insegura, tu ets com ets, cadascu es diferent i ells uns envejosos, digau a casa i als profes i a veure si es posa solucio si no cambiet de centre, per la teva salut i autoestima perque no pots estar malament i desmotivada

Per Anònim el 30 de gener de 2019 a les 16:27
0   0
Sigues tu mateixa i conta-ho als profesors. PD: Qui ets? Si vols et podria ajudar.
Pues si
Per Anònim el 29 de gener de 2019 a les 23:33
1   0
Pues si, almenys al meu insti casi no es fa re. A mi mhan fotut cada any xerrades sobre drogues, diverses. I ni una sobre bullying. Jo no dic q no es parli de drogues, pero bulluing tambe afecta molt. Mhe passat 9 mesos a lhospital ingressada x culpa d bullying. Vaig tenir depressio severa i ara encara lidoo amb ansietat. Vaig voler seguir pero tot eren pegues. No podia anar a classe de lo trasbalsada qie estava i vaig acabar fent 2n d batx des de casa perq era impossible. Els profes no van reaccionar, perq lq tia q em putejava "no tenia el perfil". A lhospital quan parlava amb un company em va dir perq estava alla (rstavem tots a psiquiatria), i dic: "trauma escolar". Em va respondre "com tots els que estem aqui". Es a dir, algo fem fatal com a societat en conjunt si no podem aturar aixo... Ara ja estic be, he pogut anar a la uni i alla no hi ha problemes, i quasi ho tinc dwl tot superat, tot i q hi ha moments ee crisi. Pero he tingut sort i hi ha massa gent que passa per algo aixi.... Perdo pwr les faltes, escric des de movil i no em va be

Bullying
Per Anònima el 29 de gener de 2019 a les 23:33
1   0
Em sembla bastant vergonyós el fet de que se'ns parli del bullyng a les aules però que quan algú en pateix no hi intervingui el centre de cap manera. Fa uns anys un noi del meu institut en va patir i no van fer res per aturar-ho. El pitjot de tot es que el noi va haver de marxar de l'institut i mesos després ens van fer una xerrada sobre el bullying. P. D: Jo en vaig patir a la primària i és una putada; sobretot quan veus a les teves amigues callades o afegint-se al grup de les assetjadores. Va ser una experiència bastant traumàtica però mica en mica ho he anat superant.

jo emb pregunto
Per Anònima STOP bullyng el 31 de gener de 2019 a les 08:39
0   0
si el que pateix bullyng s' acaba suicidant de qui es la culpa? dels asetjadors nomes? perque a vegades no nomes als instituts, tambe a internet ja gent sap com fer mal de debo emocionalment fins al punt que no saben el que la persona pateix. PD: molt be vas saber tirar cap endavant pero es cert que als instituts molt parlar de bullyng pero tothom s' ho passa per el ojete i despres la culpa es dels responsables del centre que no fan cas, ells diuen que parlen amb els assetjadors pero no serveix de res, continuen fen-ho o no ho fan de debo de parlar amb ells, es una vergonya
Perfecte
Per Anònim el 29 de gener de 2019 a les 20:48
5   1
De puta mare, tinc depressio i anorexia i a sobre el meu cervell está fet merdaxd #alegriadeviure

Asi estic
Per Anònima el 29 de gener de 2019 a les 19:27
8   0
Jolin pues asi estic jo, em identifico amb tot el que descriu, apart de que porto molts anys amb depressió desde el principi de la meva adolescència, de tant en tant tinc recaides emocionals i m'està afectant molt a la meva vida diaria, en el treball no soc de relacionarme, em costa molt, em sento com diferent als demés, no tinc control emocional, soc molt sensible... Sense contar tots els problemes per dins i fora del cos que estic tenim, amb pastilles i tot de coses que em surten i un problema secret desde el naixement. Es horrible tot. No sabeu quantes vegades he pensat en acabar amb la meva vida pero ni per allò serveixo tal com em recorda els meus pares aixi que aixi estic que tinc la autoestima per el terra, estic sola, ni mai he tingut amics ni res. Res.

Ho sento pero no ajuda
Per Anònima el 31 de gener de 2019 a les 02:58
0   0
Creure als meus pares? Es precisament també que em crec tot el que em diuen que estic aixi. Els meus pares sempre m’han maltratat, com he de fer cas del que em diguim si no es res positiu, em insulten, em tratan com una merda recordant-me que mai tenia que haver nascut? Ho sento pero no em serveixen el comentaris del demes, no m’ajuden en res perque no em coneixen ni saben el que estic pasant ni com es la meva vida. Gracies igualment.
Per a así estic
Per Anònim el 29 de gener de 2019 a les 20:15
4   0
El millor que pots fer es evitar pensar amb això, intenta tenir una ment més positiva i més forta, encara que has passat lo que hagis passat intenta seguir endavant i fer el que puguis, marca’t uns objectius que vulgues fer, lleva allò que creus que sobra a la teva vida, i intenta creure als pares, que de vegades et diuen les coses per al teu bé encara que no ho paregui. Intenta parlar amb les persones i no et donis vergonya, que de vegades pot ayudar-te molt. I sobretot, no diguis que vols acabar la teva vida, perquè per molt que no ho paregui hi arribaràn moments millors, valora’t i tingues confiança a tu mateixa. Espero que ho llegeixes.
Diva Secreta
Per Anònim el 29 de gener de 2019 a les 19:20
0   35
Doncs no cridis l’atencio, comportat com la persona que “et fa bulling” i ja està i ningú et farà bulling. Jo si veig que li caic malament a algú simplement intento fer-me amiga seva com sigui. Faig el que fa, parlo igual, m’agrada el mateix i així veu que soc com ella. Tan difícil no es, pensem.

osea
Per Anònima STOP bullyng el 30 de gener de 2019 a les 15:01
0   0
has de ser tambe un bully? no jodas tia, si la persona que et fa bullyng es de la que s' en riu dels defectes d' algu o dels teus tu tambe ho has de fer? no crec que sigui la solucio
Claro